RSS

KETAKTAMADUNAN KELANTAN

07 Nov

Lambang_nsembilan

Piala Malaysia : Yahoo…. Den monang, x kisah lah korang nak cakap bukan den yang main tapi den totap banggo sobab Negori den yang monang.. lalalala… semasa aku sedang menunggu masa untuk mengambil exam Sains Tanah, akau telah didatangi oleh seorang wanita yang berasal dari Kelantan. Dengan bangganya berkata, “ko nak guna strategi ape malam ni? 4-2-4 ke??”. Tapi dengan kesabaran yang ada, aku hanya mengukirkan senyuman. Hehehe…. Sekarang Inilah jawapanya….. Piala Malaysia telah berlangsung dengan membawa kemenangan berpihak kepada NEGERI SEMBILAN. NEGERI SEMBILAN 3, KELANTAN 1. NS dah *Hobin Kelantan. Macam ni lah anak jantan omak. Hehehe…  Di sebalik kegembiraan ini terselit jua rasa sedih dan sayu.  Kemaraan NS telah membawa kemarahan para penyokong KELANTAN sehingga menimbulkan sikap ketaktamadunan penyokong Kelantan dengan merosakkan harta benda awam. Kerusi telah dibakar, balingan mercun dan juga botol air di baling kepada pemain bola sepak  NS.  Hal ini dilakukan segelintir penyokong Kelantan tetapi ia telah memalukan negeri Kelantan. Wahai penyokong Kelantan terima hakikat, dan ini adat permainan… Hal ini sangat menyedihkan. Inikah modal insan yang dapat diterapkan terhadap Rakyat Kelantan khasnya dan rakyat Malaysia amnya. Adakah ini minda kelas pertama??? tepuk dada tanyalah minda. Sangat memalukan terutama dari Pelancong yang datang. Inikan yang kita ingin tunjukkan kepada pelancong?? Dimana adab-adab orang melayu iaitu rakyat Malaysia yang bangga dengan bersopan santun serta berbudi bahasa?? Dek kerana bola hilang semua adab dan sopan?? Inilah kesanya tatkala kewarasan yang hilang. Sedih jika ini dikenangkan…. sama-samalah kita hargai setiap apa jua pemberian orang, kerana harta awam milik bersama dan jangan kita sia2kanya….

Pembetulan: HOBIN bukan HOBENG.

* hobin= belasah ataupun perkara yang menunjukkan ssuatu perkerjaan yang bersungguh-sungguh…. (loghat negori)

Advertisements
 
2 Komen

Posted by di 7 November 2009 in APA JUA, ISU SEMASA, Malaysia

 

2 responses to “KETAKTAMADUNAN KELANTAN

  1. nurthurayya

    8 November 2009 at 3:10 am

    baek ko ati…
    klu blik ko punah-ranah jap ag msti tu keje aku…haha…

    adui..wt malu jer..staraf ngan pyokong england..ceh~

    putraim: huhu… england lah sngat.. hahah

     
  2. lurunna

    8 November 2009 at 9:19 am

    mu gi maroh ko set2 tuh jah…
    xpayoh wat sini, tok pasa2 aku setok angin plok…

    nok wat lagu manoh, mugo maroh2 nie bare xloh nok okkks…hahahaha

    putraim: yang 2 baris atas tu faham, tapi yg baris bwh ni tak paham pulak, nnti tolong bg tau den yo po yg kau cakap. heheheh

     

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: